2012. február 24., péntek

A bicikli, mint mellékszereplő

A reklámok hazudnak. Ezt tudjuk. De néha sunyi módon teszik ezt.
Mostanság egyre több olyan reklámot látok, ahol a bicikli mellékszereplő. LÁTSZÓLAG.

Ugyanis meg vagyok győződve róla, hogy az alkotók a biciklizést is lejáratják. Hogy tudatosan vagy tudatlanságból, azt most hagyjuk! 
Ezekben a reklámokban látszólag nem a bicikliről van szó, de mégis sunyi módon a végére az is bevésődik az embernek - már aki fogékony rá - hogy a biciklizéssel baj van.

Az egyik kedvencem egy banki reklám, amiben az autós és a biciklis kerülgetik egymást. Mondván: a céljaink hasonlóak, de azokat másként érjük el. Ez részben igaz.
A reklámban viszont azt látjuk, hogy a biciklis csajszi megelőzi az autóst, eztán az autós visszaelőz, aztán a biciklis megint visszaelőz és végül egyszerre érnek oda a bankhoz.
Szép történet, de nem igaz.
A valós életben ugyanis az autós akkor találkozna utoljára a biciklissel, amikor elindulnak. Onnantól ő ülne a dugóban, majd parkolóhelyet keresne. Mire a bankba beérne, addigra a bringás már régen otthon van és el is felejtette az egészet.
A valóság ezen eltorzítása azért veszélyes, mert a kerékpározást nem ismerőknek az a hamis képe alakulhat ki, hogy biciklivel ugyanolyan szívás közlekedni, mint kocsival. Ami meg nem igaz.

A másik kedvencem, amikor a jó húsban lévő (majdnem azt írtam, kövér) humorista meséli, hogy náluk részben megvalósult már a kerékpárkölcsönzés, mert ő ha letámasztja a bringáját, 5 percen belül valaki kölcsönveszi.
Ez sem igaz. Ha ugyanis rendesen lelakatolod a biciklit, akkor nem fogják ellopni. Immárom 22 éve közlekedem biciklivel Budapesten, SOHA nem lopták még el a bringámat. Amikor ellopták, azt a lépcsőházból és sodronnyal volt lelekatolva. Na, ezt nem szabad.
A valóság ilyetén ábrázolása azért veszélyes, mert azt sugallja a nézőnek, hogy biciklizni szívás, mert ötpercenként ellopják a biciklidet.
A valóság közben az, hogy a bérleted árából félévente új bringát vehetsz, a benzinre el nem költött pénzből pedig kéthavonta. Úgyhogy ha el is lopják, - már bocs, de  - ki nem szarja le?
(Ha tetszett, ugye továbbosztod a Facebookon és a G+-on? Köszi!)

3 megjegyzés:

  1. Jaj már, jaj!
    A reklámfilm alkotója biztos nem lejáratni akarja a kerékpárt/kerékpározást! Az első bankosat még nem láttam, de a másodikat igen és szerintem inkább a közbiztonságot és a hazai mentalitást járatja inkább le. Nekem legalábbis sosem jutott róla eszembe, hogy ezentúl azért nem ülök bicajra, mert ellopják.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Gergő. Igazad van. Nem akarja lejáratni, de mégis lejáratja. Merthogy divatos a kerékpár manapság és ezért elkezdtek hozzányúlni, mint eszközhöz. Csak rosszul, mert nem értenek hozzá. Valószínűleg soha nem kerékpároztak. Ha pedig én valamihez nem értek, megkérdezek olyat, aki ért hozzá...

      Törlés
    2. És még annyit, hogy egyetlen reklámot sem láttam még, ami a kerékpározást úgy mutatná be, amilyen.

      Törlés